Adverteren voor online aanbiedingen

Adverteren voor online aanbiedingen

Hoe maak je reclame voor producten en diensten op het internet?

We leven in een tijd waarin alles steeds meer online gaat! Tientallen jaren geleden lazen we ’s ochtends aan de ontbijttafel de krant, tegenwoordig verschijnt het laatste nieuws op onze smartphone. Mensen gingen winkelen in de winkelstraat en nu overtuigen duizenden online winkels ons met hun uitgebreide aanbiedingen.

De wereld ondergaat momenteel een ware transformatie en het doel is volledige digitalisering. Maar hoe bereik je eigenlijk de juiste mensen met je online aanbod op internet? Vooral nieuwkomers op de markt stellen zichzelf deze vraag. In dit artikel bekijken we een aantal manieren om je producten of diensten op internet te presenteren.

Plaats advertenties op Meta

De grote sociale mediagiganten Facebook en Instagram maken deel uit van de Meta Group van Mark Zuckerberg. Deze twee platforms zijn echter veel meer dan alleen tijdverdrijf. Ze bieden bedrijven de mogelijkheid om verschillende advertentieformaten weer te geven aan gebruikers. Met gedetailleerde targetingopties kan de doelgroep van het bedrijf heel precies worden afgebakend. Perfect voor het adverteren van een product of dienst!

Demografische kenmerken, interesses en gedrag kunnen worden ingesteld in de campagnemanager, zodat de advertentie de juiste mensen aanspreekt. Deze instellingen zorgen er bijvoorbeeld voor dat een Nederland casino niet op de Amerikaanse markt wordt aangeboden. Dit is vooral belangrijk bij gokken, omdat elk land zijn eigen regelgeving heeft. Naast de instellingen speelt ook het scherm zelf een grote rol. Hier scoor je punten met hoogwaardige afbeeldingen, video’s en advertentieteksten die de aandacht van de doelgroep trekken.

Zodra de advertentie is ingesteld, begint het echte werk. Het is belangrijk om de campagnes regelmatig te analyseren en aan te passen. Dit werkt het beste met een A/B-test. Hierbij worden verschillende advertenties tegen elkaar getest om erachter te komen welke het beste werkt. Als iemand geïnteresseerd is in het product of de dienst, maar het nog niet heeft gekocht, is het tijd voor retargeting. Retargeting-campagnes richten zich op mensen die al op de link hebben geklikt, maar om de een of andere reden nog niet hebben gekocht.

Korte tips over advertenties in het overzicht:

  • Definieer een precieze doelgroep via de campagnemanager
  • Gebruik afbeeldingen, video’s en advertentieteksten van hoge kwaliteit in de advertenties
  • Adverteerders moeten regelmatig A/B-tests uitvoeren om hun advertenties te verbeteren
  • Gebruik retargeting-campagnes om opgewarmde leads aan te zetten tot kopen

Presenteer een onverslaanbaar aanbod aan de doelgroep in een live webinar

In de afgelopen jaren hebben live webinars bewezen geweldige verkoopevenementen te zijn! Ze maken het niet alleen mogelijk om het aanbod te presenteren, maar ook om in realtime direct de interactie aan te gaan met de doelgroep. Vragen die de kijker ervan weerhouden een aankoop te doen, kunnen bijvoorbeeld direct worden beantwoord. Live webinars zijn echter niet gestructureerd als een puur verkoopevenement.

De eerste stap is het selecteren van een onderwerp voor het webinar. Dit moet niet alleen de doelgroep aanspreken, maar ook passen bij het online aanbod. Verschillende problemen van de doelgroep kunnen worden uitgelicht in de presentatie. Aan het einde van het live webinar presenteer je de oplossing voor deze problemen – jouw product of dienst. Het is ook aan te raden om aan het einde een vraag- en antwoordsessie in te lassen. Het helpt om bestaande zorgen weg te nemen en het publiek actief te betrekken.

Bij het inschrijven voor een live webinar worden meestal e-mailadressen en namen verzameld. Dit gebeurt via een dubbele opt-in procedure en stelt je vervolgens in staat om per e-mail contact op te nemen met de deelnemer. Niemand mag deze kans ongemerkt voorbij laten gaan! Na het live webinar is het belangrijk om verdere informatie te sturen naar deelnemers die zich niet hebben aangemeld voor het aanbod. Dit verhoogt de kans aanzienlijk dat de online aanbieding op een later tijdstip wordt verkocht.

Korte tips over live webinars in het overzicht:

  • Zie live webinars NIET puur als een verkoopevenement
  • Presenteer het online aanbod als een oplossing voor een bestaand probleem
  • Neem vraag- en antwoordsessies op aan het einde van het evenement
  • Gebruik follow-up e-mails om voormalige kijkers aan te moedigen alsnog te kopen

Blogartikelen zijn nog lang niet uitgestorven

Blogartikelen hebben al lang de reputatie uitgestorven te zijn. Gebruikers kijken alleen nog video’s, vinden informatie op sociale media of nu ook via ChatGPT. Is dat echt waar? Nee, natuurlijk niet! Gebruikers moeten zichzelf de vraag stellen: Wat is het eerste wat ik doe als ik iets zoek op internet? In meer dan 90 procent van de gevallen bestaat het antwoord uit zes letters die samen het woord Google vormen. En de zoekmachine brengt je naar relevante blogartikelen.

Daarom is het belangrijk om een informatief blogartikel te schrijven dat relevant is voor de doelgroep. Daarin kun je gemakkelijk je product of dienst als oplossing presenteren. Maar het blogartikel alleen trekt geen lezers. Het moet ook worden geoptimaliseerd voor zoekmachines (SEO). Het is bijvoorbeeld belangrijk om een trefwoord te definiëren, het artikel logisch te structureren (koppen, paragrafen, opsommingstekens) en toegevoegde waarde te bieden. Een informatief, relevant en SEO-geoptimaliseerd blogartikel zal honderden potentiële klanten aantrekken.

Korte tips over blogartikelen in het overzicht:

  • Word erkend als expert in de branche met regelmatige blogartikelen
  • Het blogartikel gaat over een probleem waarvoor het aangeboden product of de aangeboden service de oplossing is
  • Het artikel moet SEO-geoptimaliseerd zijn
  • Blogartikelen moeten goed gestructureerd zijn (koppen, paragrafen, opsommingstekens) en toegevoegde waarde bieden

Video’s zijn het verkoopplatform van de 21e eeuw

Sommige mensen vloeken al jaren met video’s op YouTube, Facebook of Instagram. Lange tijd werden ze hiervoor belachelijk gemaakt, maar de trend is veranderd. Video’s zijn nu een ongelooflijk effectief hulpmiddel om boodschappen over te brengen en producten of diensten op een levendige manier te presenteren. Met korte, informatieve video’s kan complexe informatie op een eenvoudige en toegankelijke manier worden gepresenteerd, wat vooral goed werkt op platforms zoals YouTube, Facebook en Instagram – trefwoord, korte video’s en reels.

Video’s spreken de doelgroep niet alleen emotioneel aan, maar trekken ook hun aandacht. Storytelling is een belangrijke succesfactor: boeiende verhalen die de kijker inspireren en in het geheugen blijven hangen, zijn de beste verkopers. Let op! Tegenwoordig worden lange video’s zelden tot het einde bekeken. De ideale lengte is tussen 60 en 120 seconden. De video moet eindigen met een duidelijke call-to-action zodat kijkers precies weten welke stap ze nu moeten nemen.

Korte tips over video’s in het overzicht:

  • Video’s moeten kort, bondig en informatief zijn
  • Storytelling is welkom in dit formaat
  • De perfecte looptijd van een video is tussen 60 en 120 seconden

Er moet een duidelijke oproep tot actie zijn aan het einde van de video

Het is belangrijk om de verschillende tools en formats slim te combineren en voortdurend te optimaliseren om het beste uit je eigen aanbod te halen en op de lange termijn succesvol te zijn.